‘Mijn teksten zijn doelgericht en geven duidelijk weer wat de opdrachtgever bedoelt’
Anita Dunnewijk-Bluemink | SchrijfKracht10
Wat bied je aan?
“Ik schrijf teksten voor bedrijven, organisaties én voor de regionale krant. Mijn teksten variëren van journalistieke interviews en sfeerverslagen tot een e-book of seo-webteksten voor een bedrijf. Ik beperk me niet tot bepaalde thema’s en werk steeds meer crossmediaal. Voor de krant schrijf ik niet alleen artikelen, maar maak ik ook video’s. Die worden gepubliceerd op de website.”
Wat drijft je?
“Ik had van jongs af aan veel interesses en heb nooit een specialist willen worden. Ik heb twee jaar journalistiek gestudeerd en vervolgens een toeristische opleiding afgerond. Daarna ben ik bij een grote reisorganisatie gaan werken. Het schrijven
kwam echter altijd weer terug. Toen ik in 2015 mijn tekstbureau begon, heb ik me bekwaamd in webredactie. Nog steeds werk ik voor opdrachtgevers uit de reiswereld, maar daar zijn andere bedrijven/organisaties en de media bijgekomen. Ik vind dat je als tekstschrijver over elk onderwerp moet kunnen schrijven. Je moet nieuwsgierig zijn en oprechte interesse hebben in mensen en hun beweegredenen.”
- SchrijfKracht10
- Brederostraat 2
- 7552 KL Hengelo
- 06-28144898
- info@schrijfkracht10.nl
- www.schrijfkracht10.nl
“Ik vind het heerlijk om mijn werkkamer te verlaten voor een interview en me daarna weer terug te trekken om het uit te werken.
Voor mijn werk kom ik overal en spreek ik mensen die ik normaal niet zo snel tegen zou komen. Dat maakt mijn vak zo interessant.
Bovendien vind ik het belangrijk om ook positieve verhalen te brengen, want nieuws is niet alleen maar negatief. Ik ben een onafhankelijk verslaggever en wil objectief in de wereld staan.”
Voor wie kun je iets betekenen?
“Ik werk voor bedrijven, organisaties en media. Als journalist breng ik vooral menselijke verhalen die ontstaan uit interviews. Voor bedrijven schrijf ik over de diensten en producten die ze aanbieden, vaak in de vorm van een webtekst.
Mijn teksten zijn krachtig, doelgericht en dienstbaar. Ik draai niet om de kern heen.
Zeker bij webteksten is het van belang om ‘met de deur in huis te vallen’. De boodschap moet meteen duidelijk zijn. Ik schrijf over praktische thema’s omdat ik een doener ben. Ik schrijf geen strategische vergezichten, maar een plan van aanpak. Ik wil creëren in plaats van plannen bedenken. Dat zie je ook terug in mijn teksten.”
Hoe ga je te werk?
“Ik wil iemands verhaal zo helder mogelijk verwoorden. Wat is de boodschap, wat is de kern? Daarbij moeten de feiten kloppen en de intenties goed verwoord zijn. Ik generaliseer niet, maar laat de feiten spreken; ik geef geen mening en haal niets uit zijn verband. Wel wil ik de juiste toon treffen. Iemand moet zich in mijn tekst kunnen herkennen. Ik heb een groot inlevingsvermogen, kan goed luisteren, verplaats me in anderen en laat situaties zien vanuit hun perspectief. Mensen vertellen hun verhaal graag aan mij en dat vertrouwen mag ik niet beschamen.”
Favorieten Anita Dunnewijk-Bluemink
Boek | Thrillers, vooral van Karin Slaughter en Patricia Cornwell |
Film | The Godfather I, Saving Private Ryan, Seven |
TV | Documentaires, NOS Journaal en RTL Nieuws, Wie is de Mol? |
Vakantieland | VS, Zuid-Frankrijk, Zwitserland |
Muziek | Fatal Flowers, The Cure, The Black Crowes |
Hobby’s | Koken, reizen, natuurfoto’s maken voor mijn Instagramaccount |
Sport | Wandelen (om mijn hoofd leeg te maken) |
Keuken | Indiaas, Mexicaans, Grieks |