Frouke Tigchelaar | Tigplant – Grafisch Ontwerp & Webdesign

‘In overleg met de klant kom ik tot de kern, alsof ik een beeld uit een ruwe steen hak’

Frouke Tigchelaar | Tigplant – Grafisch Ontwerp & Webdesign

Wat bied je aan?

“Ik bouw websites en ik ben grafisch ontwerper. Waar anderen de focus leggen op ontwerp of techniek, daar doe ik het allebei. Voor mij is dit een logische combinatie, want webbouw en vormgeving grijpen in elkaar. In beide gevallen los je problemen op en dat doe ik graag!”

Frouke Tigchelaar | Tigplant – Grafisch Ontwerp & Webdesign

Miniportfolio websites

Frouke Tigchelaar | Tigplant – Grafisch Ontwerp & Webdesign

Miniportfolio logo’s

Tigplant – Grafisch Ontwerp & Webdesign

InstagramLinkedIn

Wat drijft je?

“Ik heb een sterke drang om te creëren. Daar word ik blij van. Toen ik als grafisch ontwerper nog in loondienst werkte, leefde ik me in mijn vrije tijd uit in installatiekunst. Sinds ik twee jaar geleden begon met ondernemen maak ik geen installaties meer. Maar een onderneming opzetten is ook bouwen, je geeft iets vorm wat voorheen niet bestond. Een andere overeenkomst tussen kunst maken en ondernemen is de vrijheid die je hebt om dingen uit te proberen en te ontdekken. Zo’n ontdekkingstocht ga ik ook met klanten aan. Logo’s en websites worden afgestemd op de klant. Ik kijk hoe ze reageren op mijn voorstellen en ga daar vervolgens mee verder. Zo kom je samen tot de beste oplossingen. Ook ontdek je in zo’n proces allebei waar je voorkeuren liggen en waar je voor staat.”

Voor wie kun je iets betekenen?

“Ik maak graag iets voor mensen die waarde hechten aan een fijne samenwerking, die mooie dingen maken of bijdragen aan een betere wereld. Ik heb vroeger medische techniek gestudeerd en als techneut heb ik nog steeds een zwak voor technologiebedrijven. Daarnaast werk ik graag met kleine zelfstandigen die iets doen met gezondheid, welzijn of dans, maar ook met enthousiaste, vindingrijke ondernemers.”

Hoe ga je te werk?

“Luisteren, observeren en overleggen zijn misschien wel mijn beste eigenschappen. “Eindelijk iemand die me begrijpt,” hoor ik klanten soms zeggen. De ideeën en voorkeuren van de klant achterhaal ik in een kennismakingsgesprek. De klant reageert vervolgens op de eerste opzet van een logo of website. In vervolggesprekken ga ik van de eerste opzet naar de uitwerking. Zo kom ik tot de kern, alsof ik een beeld uit een ruwe steen hak. Ik vind het fijn om samen op te trekken met klanten en dat is kennelijk wederzijds, want ze komen graag terug. Ik vind het belangrijk om elkaar goed te begrijpen; logo’s en websites moeten de klant weerspiegelen.”

“Als de klant gereageerd heeft op de eerste opzet van een logo of website, dan kan ik inschatten wat er gedaan moet worden en stel ik een plan van aanpak en een offerte op. Die plannen kunnen sterk variëren, want de één wil dat ik bij een website de hele vormgeving en invulling verzorg, terwijl een ander juist een lege kast wil die hij zelf kan vullen.”

Favorieten Frouke Tigchelaar

Boek Ryder Carroll – The Bullet Journal Method
Donald Norman – The Design of Everyday Things
Hal Elrod – Miracle Morning
Caroline Criado Perez – Invisible Women
Film Kill Bill, 2001: A Space Odyssey, LotR, La Chana, Star Wars, Amélie, GOT, The Dark Crystal
TV Het uur van de wolf, Netflix: Peaky Blinders, Dark, Stranger Things, Vikings
Vakantieland Alles met zee, meer of rivier
Muziek Amon Tobin – Long Stories, Fear in a Handful of Dust
Hobby’s Kunst maken en kijken, musea bezoeken, lezen
Sport Yoga, Flamencodans
Keuken Mediterraan, dus als er aubergine, avocado, knoflook, rode peper en olijfolie in zit is het al snel goed