‘Ik ben ondernemer en onderzoeker daar waar de creativiteit van een kunstenaar gewenst is.’

Jet Broekstra | Toegevoegde Kunst

Toegevoegde waarde en toegepaste kunst. Bouwt samen met Mark ook beelden.

Jet Broekstra
Jet Broekstra
Jet Broekstra

Wat bied je aan?

“Ik maak niet één bepaald product, maar kan goed thema’s verbeelden. Een escaperoom in Museum Het Palthehuis kreeg als thema de Koude Oorlog mee, dus die heb ik ingericht in de stijl van de jaren zeventig. Een elektriciteitskast die het straatbeeld verstoort beplak ik met een foto van de omgeving. De kast gaat dan een visueel spel met de achtergrond aan. De grote kast die pal voor het Los Hoes bij Rijksmuseum Twenthe staat voorzag ik van een interieurfoto van het Los Hoes. Zo wordt dit gebouw extra zichtbaar, want normaal zie je van buiten geen interieur en nu zuigt de foto je zo naar binnen.”“Omdat ik van veel onderwerpen iets afweet kan ik goed specialismen verbinden. Bij het Fablab van Saxion ontdekte ik dat techneuten en kunstenaars niet dezelfde taal spreken. Ik treed dan op als tolk. Voor Mesa+ onderzocht ik hoe je Nanotechnologie toegankelijk kunt maken voor elk publiek. Verder organiseerde ik netwerkborrels voor creatieven en zorgde ik er als aanjager voor dat kunstenaars van het platform KunstNonStop gezamenlijk meedoen aan Kunst in het Volkspark.”“Ook maak ik maandelijks de wijkkranten voor Enschede Zuid, waarbij teksten, foto’s en opmaak een aantrekkelijk geheel worden. Die vakkennis deed ik op door jarenlang bij reclamebureaus te werken.”
Jet Broekstra

Wat drijft je?

“Ik tover graag een glimlach op het gezicht van mensen door de wereld mooier maken. Blije mensen worden creatiever. Dit geldt voor mezelf ook; ik zoek altijd naar oplossingen en naar vernieuwing.”“Vanuit een brede interesse heb ik bestuurskunde en de kunstacademie gedaan. Ik weet bijna overal iets van en leg makkelijk verbanden. Thema’s verbeelden en verbinden past daarom goed bij mij.”“Ik hou ervan om iets nieuws te ontdekken; iets toe te voegen dat er nog niet was. Kunst inspireert, vernieuwt en draagt oplossingen aan. Daarom zet ik mij graag in voor bewoners en bedrijven.”

Voor wie kun je iets betekenen?

“Mijn doelgroep omvat eigenlijk iedereen. Zo verfraai ik die elektriciteitskasten vaak op verzoek van de wijk. Het straatbeeld wordt minder rommelig en door mijn toevoeging schep ik ook ruimte, omdat de kast opgaat in de omgeving.”

“In ons bedrijf Beeldbouw maken mijn partner Mark van Loon en ik onder andere presentatiemeubels voor musea, en zelf maak ik een mooi geheel van de kunstcollectie van een grote bank. Iedereen kan die meubels en kunst zien, zoals ook iedereen de elektriciteitskasten op straat ziet of een wijkkrant leest. Ik maak graag kunst die begrepen wordt door iedereen en die ook een toevallige passant inspireert.

Hoe ga je te werk?

De meeste opdrachten komen voort uit mond-tot-mondreclame. Door te netwerken bereik ik veel mensen. Ik ga liever naar een borrel waar ik over mijn werk kan praten, dan dat ik een verjaarspartij bezoek. Belangrijk is dat je met passie aan een goed product werkt. Voor mijn product zijn foto’s de bouwstenen. Daarnaast werk ik graag samen, zodat de som groter wordt dan het geheel der delen.”

Favorieten

BoekBiografieën zoals van Steve Jobs, Peggy Guggenheim, Johnny Cash en anderen.
FilmFilms over mensen en hun carriere zoals Steve McQueen en Jean Michel Basquiat.
TVNeighbours, een Australische soapserie die ik al 25 jaar 5 dagen per week volg.
VakantielandDuitsland. Vanuit Enschede is dat maar even fietsen en dan heb je al vakantie.
MuziekJohnny Cash en dat wat op de radio is.
Hobby’sMijn werk; dat staat 24/7 aan.
SportYoga en fietsen
KeukenDe kookkunst van Mark.