‘Als ontwerper zoek ik naar een passende en herkenbare vorm voor elk nieuw idee.’

Karen Smid-Lesemann | Kuckmal

“Ik ontwerp logo’s en huisstijlen en verzorg de opmaak van drukwerk als magazines, nieuwsbrieven, jaarverslagen en

Wat bied je aan?

“Ik ontwerp logo’s en huisstijlen en verzorg de opmaak van drukwerk als magazines, nieuwsbrieven, jaarverslagen en boekomslagen. Verder ontwerp ik promotiemateriaal zoals affiches, spandoeken, roll-up banners, flyers, folders, brochures, advertenties, bijzondere uitnodigingen en relatiegeschenken.

Ook maak ik korte films, waarin ik onder meer kunstenaars portretteer. Daarnaast geef ik educatieve en creatieve workshops aan kinderen en jongeren bij Tetem, De Museumfabriek en bij Rijksmuseum Twenthe in Enschede.”

Wat drijft je?

“Na mijn opleiding in de drukvoorbereiding deed ik werkervaring op bij reclamebureaus in Bremen en Florence. Daarna volgde ik de opleiding grafisch ontwerpen aan de AKI in Enschede en ben ik opnieuw voor reclamebureaus gaan werken. Inmiddels werk ik al jaren vanuit mijn eigen bureau Kuckmal.

Als klein meisje riep ik altijd “Kuck mal!” als ik vol verwondering iets ontdekte. Als volwassene zie ik die fascinatie terug bij andere kinderen. Zelf heb ik die ervaring bij kunst. De combinatie hiervan vind ik in mijn werk voor Tetem. Daar werk ik graag beschouwend en uitvoerend met kinderen en kunst.

Als ontwerper denk ik graag mee met mensen die nog op zoek zijn, zoals startende ondernemers. Ik leef me in en zet ideeën om in beeld. Vormgeving moet dienstbaar zijn. Ik wil de identiteit van de klant een passende vorm geven. Als verpakking en inhoud goed bij elkaar passen, dan trekt een bedrijf de juiste klanten aan.”

Voor wie kun je iets betekenen?

“Ik werk voor (startende) ondernemers, gemeenten, woningcorporaties, zorginstellingen, centra voor kinderopvang en instellingen voor kunst en cultuur. Als zelfstandige doe ik vaker ideële projecten dan als werknemer bij een reclamebureau. Dat ervaar ik als een luxe.”

Hoe ga je te werk?

“In gesprekken met de klant leef ik me zoveel mogelijk in. Ook maak ik het ontwerpproces duidelijk. Zo laat ik zien hoe ik naar een logo en een huisstijl toewerk. De zoektocht naar een visuele identiteit vind ik vooral bij startende ondernemers belangrijk. Zij moeten goed beginnen; niet met een tijdelijk logo dat een kennis even in elkaar knutselt. Een huisstijl is iets dat voor jou spreekt en waar je trots op wilt zijn. Ik maak klanten herkenbaar in een samenhangende en constante stijl. Zo komen ze ook terug en hou ik ze vast. Tevreden klanten vertellen hun ervaring door. Nieuwe klanten bereiken mij dan ook meestal via mond-tot-mondreclame.”

Favorieten Karen Smid-Lesemann

Boek Het parfum van Patrick Süskind
Film The Red Turtle (ook een zoettocht naar Identiteit)
TV Talkshows en documentaires
Vakantieland Frankrijk en Italië voor de zon, Azië voor het backpacken
Muziek Pop, Ambient, House, Bløf, als het maar géén jazz is
Hobby’s Creatieve cadeaus maken
Sport Skaten, hardlopen, skiën, wandelen
Keuken Italiaans