Wat drijft je?

“Ik help graag anderen. Dat kwam jaren geleden sterk naar voren in een commerciële functie bij een krantenuitgever. Hier bleek dat veel adverteerders in die kranten ver van hun mogelijke klanten afstaan; ze zenden zonder zich te richten op de ontvanger. Maar … hard en veel roepen komt niet over, als je je niet richt op wát de mensen willen horen. Ik begon dus bedrijven te helpen met sterkere advertentieteksten.” “In die tijd kwamen ook twee van mijn andere talenten naar boven: sterk inlevingsvermogen en een brede interesse. Hiermee lukt het sindsdien altijd snel boven water te krijgen wat nou écht belangrijk is voor de mogelijke klantenkring van mijn klant. Het geeft me daarbij veel energie dat organisaties effect bereiken dankzij mijn schrijfwerk.”

Wie help je?

“Elke organisatie die de aansluiting mist met mogelijke klanten of gebruikers. Of die meer wil verkopen aan bestaande of nieuwe klanten. Van technische bedrijven tot horeca, van scholen tot overheden. Ik schrijf daarbij eigenlijk voor de eindklant, de klant van míjn klant; díe wil je immers bereiken met je tekst.”

“Technische bedrijven en overheden help ik bijvoorbeeld onbegrijpelijke vaktaal en juridische informatie te vereenvoudigen. En om minder belangrijke details te vervangen door onderscheidende punten, de zogeheten unique selling points. Marketingbureaus, webbouwers en weboptimalisatie-experts schakelen mij ook vaak in voor hún klanten. Bijvoorbeeld om ervoor te zorgen dat een website goed gevonden wordt dankzij de juiste zoekwoorden.”

Hoe pak je het aan?

“Gevoel voor de eindklant mix ik met een vleugje psychologische beïnvloeding via strategisch woordgebruik. Hierdoor lukt het in het begin van de tekst lezers nieuwsgierig te maken om ze daarna als een soort magneten door de rest van de informatie te ‘trekken’. Een dankbaar hulpmiddel hierbij? De zelf ontwikkelde checklist magnetisch schrijven. Die staat ook centraal in de trainingen en helpt teksten te schrijven met meer aantrekkingskracht én overtuigingskracht.”

“Belangrijk onderdeel van die checklist? Dat je de lezer als mogelijke klant centraal zet en inspeelt op zijn behoefte. Tijdens een

briefingsgesprek krijgen opdrachtgevers van mij dan ook vragen als: wat is het grootste probleem van je mogelijke klanten? En hoe los jij dat op? Met de antwoorden creëer ik teksten die – afhankelijk van het organisatiedoel – de lezers overtuigen, laten kiezen of goed informeren. Mijn motto is dan ook: als je mensen wilt overtuigen, gebruik dan meer van je zintuigen. Luister eerst met je oren en je hart en geef dán pas op papier voer voor het verstand.”

Loes Grooters
tekstnet