Niels Meijerink

‘Het koppelen van klantgerichte communicatie aan ICT is telkens een nieuwe uitdaging’

Niels Meijerink | Niels Meijerink Communicatie en Advies, Communicatie Projectmanager

Niels Meijerink

Wat bied je aan?

“Ik geef communicatieadvies aan bedrijven die vooral via ICT-systemen contacten onderhouden met hun klanten. De focus van mijn werk ligt op de communicatie met de klant en dat wordt steeds meer digitaal. Grote banken en verzekeraars hebben voor negentig procent digitaal contact met de klant. Er zijn niet veel mensen die kennis van klantgerichte communicatie combineren met kennis van ICT. Dat maakt mijn werkterrein heel groot.”

Wat drijft je?

“Ik ben een bedrijfskundige met een specialisatie in marketing en communicatie. Bij ontwerpbureaus was ik inhoudelijk communicatieadviseur en projectleider. Hierbij sprak ik met klanten en ontwerpers over huisstijlen en het implementeren van

Niels-Meijerink-Communicatie-en-Advies-Logo
FacebookInstagramLinkedInTwitter

digitale communicatie. Hoe zet je dit goed in? Zo groeide ik naar grote projecten bij onder andere banken en verzekeraars. Banken zijn wettelijk verplicht om klanten vragen te stellen in het kader van de strijd tegen witwassen en fraude. Hoe leg je als bank de wet helder uit aan je klanten? Hoe ervaart een klant jouw vragen en hoe krijg je goede antwoorden? Hoe bied je een product goed aan? Ik ontwikkel klantdialogen en leg verbanden tussen databases. Zo voorkom je dat je informatie vraagt die je al hebt. Deze soort puzzels dagen me steeds opnieuw uit. Die voortdurende uitdaging is ook mijn drijfveer om dit werk te doen.”

Voor wie kun je iets betekenen?

“Ik werk voor banken, verzekeraars en energiebedrijven, maar ook voor goededoelenorganisaties. In principe omvat mijn werkterrein alle organisaties waar communicatie en ICT samenkomen, maar in de praktijk heb ik meer ervaring met bedrijven dan met overheden. Ik wil me graag betrokken voelen bij een bedrijf zonder er zelf deel van uit te maken. Als ik me thuis voel en mijn ei kwijt kan, dan kijk ik breder dan de specifieke vraag van de klant en kan ik meer betekenen. Voor ik ergens aan begin moet duidelijk zijn hoe een bedrijf functioneert, wat het van mij verwacht en wat ik mag brengen.”

Hoe ga je te werk?

“Ik verkoop mezelf. Als specialist op het overgangsgebied tussen klantgerichte communicatie en ICT word ik doorgaans op interim-basis ingehuurd om complexe projecten te helpen realiseren. Vaak zijn dit langlopende projecten bij grote organisaties, die weer kunnen doorlopen in vervolgprojecten.”

 “Ik adviseer mijn opdrachtgevers over hun communicatie met klanten, maar ben geen schakel tussen klant en bedrijf. Bedrijven communiceren met de klant en ik adviseer hen alleen. Ik werk samen met deskundigen die het bedrijf aandraagt, of met tekstschrijvers, ontwerpers en softwareontwikkelaars uit mijn eigen netwerk.”

“De wereld waarin ik me begeef ontwikkelt zich snel. Ik hou ontwikkelingen bij door zelf bezig te zijn, korte opleidingen te volgen en veel artikelen te lezen. Toen de ontwikkelmethode Scrum op de markt verscheen heb ik met andere deskundigen en een bekend opleidingsinstituut een training opgezet.”

Favorieten

BoekSjaak Zonneveld – Reis rond de wereld in je beste jaren. (Tussenpensioen? Een kwestie van doen!)
FilmJojo Rabbit
TVBritse en Scandinavische detectives, Met het Mes op Tafel, actualiteitenprogramma’s
VakantielandSchotland, Engeland, Ierland vanwege de specifieke kroegencultuur met livemuziek
MuziekElbow
Hobby’sKoken
SportRoeien (vooral marathonroeien in een vier-met-stuurmanformatie)
KeukenArabisch