‘Mensen zijn nooit te oud om te leren’
Wendy van Duijn | FAQbekwaam
Wat bied je aan?
“Ik geef advies op het gebied van werk, loopbaan en HR. Dat doe ik voor individuele medewerkers, zzp’ers en mkb’ers. Ook ben ik betrokken bij werving en selectie, personeelsplanning, opleidingen en trainingen.”

“Opleiding en training is mijn specialisatie. Mensen zijn nooit te oud om te leren. De huidige arbeidsmarkt vraagt om mensen die een leven lang leren. Het omgekeerde is ook waar; ieder mens groeit, dus daar moet je als organisatie in voorzien door ruimte te bieden.”
“In het verlengde van mijn specialisatie in opleiding en training geef ik een workshop spelen met taal. Die workshop heet ‘FAQbekwaams Funny Workshop’ en is ontstaan uit de humoristische quotes die ik elke vrijdag op sociale media plaats.

De workshop maakt deel uit van een onboardingprogramma, waarmee nieuwe medewerkers worden ingewerkt. Als mensen in de workshop met de kernwaarden van de nieuwe organisatie bezig zijn geweest, dan kunnen ze daarna zinvol aan de slag gaan.”

- FAQbekwaam
- Slankweg 8
- 7532 PX Enschede
- 06 – 18792842
- info@FAQbekwaam.nl
- www.faqbekwaam.nl
Wat drijft je?
“Iedereen die met mensen werkt is een idealist. Dat geldt voor mij ook en daar heb ik een richting bij gekozen. Vanuit mijn opleiding ‘personeel en arbeid’ ben ik organisatieadviseur. Toen ik afstudeerde was het helaas crisis en zat niemand op me te wachten. Werk is er echter altijd, ook als er geen baan beschikbaar is. Toen ben ik voor mezelf begonnen.”Voor wie kun je iets betekenen?
“Ik geef vooral HR-advies aan individuele medewerkers, zzp’ers en mkb’ers. Individuele medewerkers hebben vaak een probleem met hun baas. Die mensen hebben een advies van mij nodig. Een situatie die ook vaker voorkomt is het begeleiden van mensen naar hun vroegpensioen. In doorlooptijd duurt dat drie maanden. Andere trajecten duren korter of juist langer, daar ben ik heel flexibel in.” “Ik hecht aan een goede samenwerking met de opdrachtgever, waarbij er betrokkenheid is van beide kanten. Belangrijk vind ik ook dat de klant zelfredzaam is. Dat werkt beter dan iemand die vijf keer op de stoep staat.”Hoe ga je te werk?
“Aan de basis van mijn werk ligt het besef dat iedereen uniek is en dat niemand in een hokje past. Ik benader mensen daarom heel persoonlijk. Alleen zo kan mijn advies maatwerk zijn. In de gesprekken die ik met mensen voer staat de vraag ‘wat drijft jou?’ centraal.”
“Een voorwaarde om mensen persoonlijk te benaderen is dat alle gesprekken open worden gevoerd. Ik heb geen geheimen voor mijn klanten en sta open voor hun vragen. Vragen worden relevant als ze hardop worden gesteld. Daar bied ik ruimte voor. Als iemand een vraag liever ’s avonds stelt, dan kan dat bij mij ook. Ik ben betrokken bij mensen en heb liever minder klanten die ik goed kan adviseren, dan dat ik elke week nieuwe klanten heb. Een klant krijgt van mij op elke vraag antwoord. Als ik het antwoord niet weet omdat ik eerst iets moet opzoeken, dan zeg ik dat ook.”
Verder draag ik geen pak, rij ik niet in een snelle auto en gebruik ik geen vakjargon. Dat stoot mensen alleen maar af. Mijn wapens zijn humor en een no-nonsense-mentaliteit. Ik spreek klare taal en draai nergens omheen. Dat is weleens hard, zoals bij een slechtnieuwsgesprek, maar ik ben wel duidelijk.”
“Wat ik mensen altijd voorhoud is dat er voor elk probleem niet één oplossing is, maar wel tien. Hou daarom alle opties open en bekijk elke situatie met een open en positieve blik.“
Favorieten Wendy van Duijn
Boek | Fjodor Dostojevski – De idioot |
Film | Fight Club |
TV | Spooks (BBC) |
Vakantieland | Duitsland |
Muziek | David Gray |
Hobby’s | Bakken en handwerken |
Keuken | Alles wat veganistisch of vegetarisch is |